Najważniejsze zasady dotyczące opon motocyklowych

Większość z nas jest nauczona odpowiedniej dbałości, jeśli chodzi o samochody. Doskonale wiemy, że konieczne są przeglądy, regularne wymienianie opon czy mniejsze lub większe naprawy. W przypadku fanów motocykli można zaobserwować pewne skrajności. Miłośnicy jazdy torowej o odpowiednich oponach są w stanie napisać kolejną epopeję i przykładają ogromną wagę do tego, jakie są i jakie powinny być. Z kolei osoby wybierające motocykle na wycieczki i do jazdy codziennej często skupiają się jedynie a wyglądzie ogumienia, zapominając o jego praktycznym zastosowaniu i bezpieczeństwie, na które wpływają.

 

W związku w tym proponujemy zapoznanie się z naszą listą najważniejszych cech opony motocyklowej, na które należy  zwracać szczególną uwagę, aby nasza maszyna nie stała się jedynie garażowym meblem.

Rozmiar opony jest ważny

Wybierając części motocyklowe musimy mieć na uwadze, jaki rodzaj motocykla, markę i model posiadamy. W firmach, które zajmują się produkcją opon do motocykli odbywają się bardzo szeroko zakrojone badania, których celem jest określenie, jakie gumy będą do danego modelu najodpowiedniejsze.

Kształt opony

Opona motocyklowa powinna mieć inny kształt niż ta samochodowa, choć kiedyś nie zwracano na to uwagi. Każdy fan dwóch kółek zauważy jednak, że aby prawidłowo wykonać manewr skrętu na motorze konieczne jest jego pochylenie, a z oponą która nie jest odpowiednio ścięta i zaokrąglona jest to niemożliwe lub przynajmniej niebezpieczne.

Wiek nie określa stanu zużycia

Opona mogła być fabrycznie nowa i przechowywana w odpowiednich warunkach w magazynie. Wówczas nawet po kilku latach, zgodnie z badaniami, nadal świetnie nadaje się do jazdy. Uważać należy z kolei na opony stosunkowo nowe, ale pochodzące z drugiej ręki, gdyż mogły być np. porządnie zjechane na torze, lub mogły uczestniczyć w wypadku i wówczas nie są najlepsze do jazdy, przez co możemy być w niebezpieczeństwie.

Ewentualne naprawienie opon tylko w celach dojazdowych

Zdaniem producentów zestawy naprawcze nie dają gwarancji bezpieczeństwa w przypadku motocykli. Z tego powodu jeśli dojdzie do spadku ciśnienia w oponie można ją tymczasowo naprawić, ale tylko w celu dojazdu do domu i w tym czasie lepiej nie przekraczać 120 km/h. Po powrocie jak najszybciej zamówić nową oponę.

Jazda na dotarcie

W produkcji opon, w celu zdjęcia ich z prasy wulkanizacyjnej, stosuje się specjalne środki. Producenci i firmy testujące opony zalecają, aby zrobić 100-150 km w miarę ostrożnie, aby doprowadzić do starcia niechcianej substancji z gum i zapewnić sobie bezpieczeństwo.

Kontrola ciśnienia w oponach

Ciśnienie w oponach motocykla powinno być zawsze prawidłowe. Ma to znaczenie zarówno na torze, jak i przy jeździe w warunkach drogowych. Wpływa ono na przyczepność i stabilność opony na zakręcie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *